Створення народознавчого культурного осередку в НВК «Олімп»
Кожен народ під сонцем єдиний і неповторний, і занепад народу – це біда не лише для нього, а й для всього людства. Бути народом без невольничих комплексів, без відчуття неповновартості і ущербності, бути рівним серед рівних і вільним серед рівних. В цьому головне завдання припадає на виховання підростаючого покоління в дусі народної педагогіки, культури, успадкування духовних надбань українського народу. Одним із шляхів змісту виховання є прилучення школярів до літератури, музики, надбань народної творчості, вивчення етнічної історії нашого народу. Перед сучасною школою постає багато завдань не тільки з викладанняпевного предмета, але й з виховання гармонійно розвиненої особистості. Як виховати дитину людяною, доброю, морально зорієнтованою? Як підтримати зацікавленість у навчанні сучаснихшколярів? Відповіді можна знайти саме у позакласній роботі, яка повинна бути різноманітною, спрямованою на виховання громадянсько-патріотичних, національних, родинних, моральних цінностей. Національне виховання має бути пріоритетним напрямом у шкільній роботі, зорієнтованим на українську культуру, на сімейні цінності, традиції, успадковані від батьків.
Саме ці завдання частково можна вирішити, створивши етнографічну кімнату у школі та використовуючи її експонати у подальших виховних заходах. Що таке «Світлиця»?
Це кімната, де зібрані експонати з життя та побуту вкраїнського народу. Вони можуть бути як справжніми старовинними артефактами, так і сучасними копіями предметів селянського побуту. Сама кімната повинна мати вигляд сільської вітальні — світлиці з усіма необхідними атрибутами: піччю, покуттям, скринею та мисником тощо. На стінах, крім звичайних для сільської хати речей (рушників, ікон, розписних тарілок), можна розмістити стенди, картини, мапи, які розповідають про розвиток культури та історії українського народу. Функціональні можливості «Світлиці» досить великі: можна проводити екскурсії з різної тематики (залежить від експозиції), театралізоване дійство «Українські вечорниці», виховні години «Традиції нашого народу», конкурси «Знавці української літератури», «Пісня — душа народу» тощо. Задум про створення у нашій рідній школі народознавчого куточка виношували в думках давно.
З «легкої руки» директора школи Гордієнка П.І. почалася велика робота з підготовки до створення Світлиці. На уроках української літератури, історії, народознавства, етики, трудового навчання, художньої праці учителі спонукали учнів до збирання різних матеріалів, речей побутового вжитку, які були десь в кладовці, сараї уже непотрібні в домі. Учні оформляли альбоми про культуру українців, їх звичаї, традиції, свята. Активізувалась робота по виготовленню вишивок, збиранню предметів домашнього вжитку, речей, які ще подекуди збереглися у бабусь. Робота по створенню Світлиці була освячена високою метою. Виховний потенціал цієї роботи дуже великий.
Працювали з великим ентузіазмом і натхненням не тільки учні, а й вчителі. У створенні Світлиці брали участь і завучі школи Ковальчук Л.І., Шаповалова Ю.С. Учні школи, спостерігаючи за своїми наставниками, відчували творчий потенціал і бажання робити корисну справу. В роботі школярі збагачувалися духовно , пізнавали справжнє задоволення і радість від корисності своєї справи. Винагородою були – щире слово вчителя і заохочення високими оцінками. Багато допомоги і порад надали при створенні Світлиці учителі- предметники: Букесова А.О., Нижниковська Н.А, Чернат О.П., Гордієнко Н.М, Ремешевська Г.В., Афанасенко О.М., Ореховська Н.П., Жулинська Т.Ф. та їх вихованці. Особливо цінними і вчасними були поради і пропозиції заступників директора Ковальчук л.Й, Шаповалової Ю.С., Тувіченко С.А., а також Василенко О.М.- заступника директора Макарівської ЗОШ та учителя трудового навчання. Із ососбливим завзяттям працювали над створенням і оформленням хати – світлиці учні 7 – В класу: Горобець О., Гончарук О., Кошелапов І., Добровольський П., Пилипчук В., Капець В., Кришталь В., Латій А., Ніколаєнко Д., Городецький А., Коробченко О., Коробченко В., Кришталенко А.; 6-Б кл.: Ніколаєнко І., Панченко О., Савчук С., Білодон І., Масьян О., Шевченко І., Велика О., Чоботар К., Кошелап А., Легка Г., Васильков О., Гроховецький І., Смітюх В., Годулян С., Сизов В., Гайдай Г., Сацик О., Скидан М., Зарщиков Д.; 10-В кл.: Бондаренко А., Протункевич Д., Кирилюк О., Шацких О., Сороченко Ю., Плахотнюк М., Проскурня О., Андрійчук Г., Албул Ю., Мигуш О., Непом’яща К. Висловлюємо щиру подяку спонсорам - Загороднюку С.Д., Плошник І.Ф., Киселик Т.В., Киселику П.В., Платонову В.В., Ференчуку В.І., Хомі О.М., Ребрію В.Є., Горбатюк В.Г., Шевчук О.В.
Високу оцінку створеному українознавчому осередку нашої школи дали учасники обласного семінару вчителів – україністів , який проходив на базі НВК «Олімп» у квітні 2006 року. «Створення кабінету народознавства у школі відіграє важливу роль у вихованні підротсаючого покоління, популяризує українську культуру , українську пісню, українську мову, відроджує національну свідомість, виховує гордість за свою сім’ю, школу, рідний край, Батьківщину,»- відзначила завідувачка науково-методичного центру української мови, літератури та українознавства ОІУВ Свінтковська С.А.
Сьогодні в школі курс літератури та рідної мови неможливо вивчати без продуманої позакласної роботи. Ми у своєму навчальному закладі маємо можливість проводити змістовні заходи, уроки- конкурси, тематичні виставки. Завдяки меценатам австрійсько-українського проекту КультурКонтрактАвстрія, ми отримали можливість придбати музичний центр, вишиті українські рушники, серветки, накидку, вишиту українську дівочу сорочку. Втіленню ідеї поповнення Світлиці новими експонатами, матеріалами сприяла Беатрікс Міль-Грабхер – координатор освітніх програм. Навчала нас створювати проектні роботи Гертруде Грабхер. За це ми їм безмежно і щиро вдячі. Створення і поповнення Світлиці нам допомагає у справі формування в підростаючого покоління поваги до рідної мови, краю, батьківщини. Вагомим є використання цього культурного осередка для уроків, позакласних міроприємств, залучення і включення до пошукової діяльності школярів, старшокласників та їх батьків, щоб завжди палав вогник новотворення. Учитель української мови та літератури НВК «Олімп» Довженко Н.Г.
|